Dyscalculie

Dyscalculie is een rekenstoornis waarbij sprake is van ernstige rekenproblemen.

Er is sprake van dyscalculie wanneer de rekenvaardigheden met inachtneming van de leeftijd, de intelligentie en het gevolgde onderwijs, duidelijk beneden het verwachte niveau liggen. Tevens leidend tot aanzienlijke rekenproblemen op school of in het dagelijks leven en zonder dat dit het gevolg is van zintuiglijke tekorten.

Bij kinderen valt de stoornis op te merken door een zekere achterstand in het rekenen die niet kan worden teruggevonden bij de andere vakken. Men heeft dus een grotere rekenkundige achterstand dan voor het intelligentieniveau normaal is.

Bij dyscalculie komt het automatiseren van de rekenhandelingen niet of maar heel moeizaam tot stand. Er zijn rekenproblemen bij het optellen en aftrekken van getallen. De sprong over het tiental blijft bovendien erg lang moeite kosten. De tafels van vermenigvuldiging blijven niet zitten wanneer ze na veel oefenen al worden onthouden. Het rekenen en de ontwikkeling ervan zijn duidelijk vertraagd.

Algemene kenmerken van dyscalculie zijn:

  • problemen met tellen
  • problemen met het begrijpen van de basis van rekenen
  • problemen met volgorden
  • problemen met ruimtelijk inzicht en ruimtelijke oriëntatie
  • problemen met interpreteren van patronen en codes
  • problemen met inzicht
  • traagheid bij rekenen
  • afkeer van rekenen

Daarnaast zijn er drie criteria waaraan moet zijn voldaan voordat de diagnose dyscalculie kan worden gesteld:

  • Rekenen moet veel zwakker zijn dan op grond van zijn intelligentie verondersteld zou kunnen worden.
  • Verder moet een kind slecht scoren op het zogenaamde automatiseren: snel het antwoord weten op gemakkelijke sommetjes als 5 + 3 of 6 x 4.
  • Tenslotte moet zijn vastgesteld dat de rekenproblemen hardnekkig zijn.

De hardnekkigheid van de stoornis is het moeilijkst om vast te stellen. Bij het kind moet zijn vastgesteld op welke manier zijn of haar rekenprobleem precies tot stand komt. Vervolgens dienen zes maanden remedial teaching te worden gegeven, ten minste twee keer per week. Wanneer de rekenvaardigheden van het kind hier niet of onvoldoende van verbeteren, voldoet het aan de derde voorwaarde voor dyscalculie, namelijk dat de hardnekkigheid van de stoornis is aangetoond.

Wanneer u wilt weten of er bij u of uw kind sprake is van dyscalculie dan kunt u bij ons een dyscalculie test aanvragen.

Laatste nieuws

Zomervakantie

In verband met de zomervakantie zijn wij tussen 23 juli en 13 augustus gesloten.

Wij wensen u een fijne vakantie toe en we kijken ernaar uit in het nieuwe schooljaar weer met u te werken!

Lees verder

De nieuwe Drie-Minuten-Toets

Onlangs is de nieuwe Drie-Minuten-Toets, DMT, verschenen. In ‘het veld’ is rumoer ontstaan naar aanleiding van de vraag of de normen van de DMT soepeler geworden zijn. Chris Struiksma (NKD) heeft het uitgezocht. Lees zijn reactie in het artikel DMT- nieuw, maar ook beter?

Lees verder

Nu online!

U kunt op de site van H&G Onderwijs een online test voor hoogbegaafdheid invullen. Dit screeningsinstrument geeft op basis van de kenmerken van uw kind een indicatie voor hoogbegaafdheid. De test is hier te vinden.Lees verder

Alle nieuws items
nkd dekra-keurmerk
  • Loes
  • rachel_s1
  • Iris
  • naamloos-4-2
  • naamloos-4-2
Bezoekadres
H&G Onderwijs B.V.
Mauritslaan 49
6129 EL Urmond

Telefoon en E-mail
T(046) 4744755
E

Voor onderzoek en behandeling kunt u ook terecht in Weert en Budel. vestiging-urmond

KvK-nummer: 70285462

hgonderwijs.nl maakt gebruik van cookies.
Meer weten?
hgonderwijs.nl gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Door gebruik te maken van deze website of door hieronder op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord