Dyslectische praatjes

08
Dec
Met een combinatie van hersen- en gedragsonderzoek is al op jonge leeftijd vrij goed te voorspellen of een kind dyslectisch is of niet. Wanneer dan meteen met een preventieve behandeling wordt begonnen, is de kans groot dat het kind toch succesvol zal leren lezen en schrijven. Dit stelt Harvard-professor John Gabrieli in Science.Tussen de 5 en 17 procent van de kinderen heeft last van dyslexie, een taalstoornis die het moeilijk maakt om te lezen en schrijven. Door deze lees- en schrijfproblemen zullen dyslectische kinderen buiten schooltijd niet snel voor hun plezier een boek lezen. Zo raken ze nog verder achter ten opzichte van hun niet-dyslectische leeftijdsgenootjes. Professor Gabrieli (Harvard-MIT, VS) stelt in Science dat met gecombineerde onderzoeksmethodes dyslexie al bij baby’s is te voorspellen. Als een kind met een verhoogd risico op dyslexie een preventieve behandeling krijgt, kan een ontwikkelingsachterstand worden voorkomen.

Balk – L = ?

Dyslexie is erfelijk. Een kind waarvan één van de ouders dyslectisch is heeft 54 tot 75 procent kans om zelf ook dyslexie te krijgen. Het zal dan grote moeite hebben om te leren lezen en schrijven. De oorzaak hiervan lijkt te liggen in het fonologisch bewustzijn: het besef dat een woord is opgebouwd uit klanken (fonemen) die weer corresponderen met letters (grafemen). Een dyslectisch kind zal het bijvoorbeeld erg moeilijk vinden om te zeggen uit welke klanken het woord ‘voetbal’ bestaat. Of welk woord je krijgt als je de ‘l’ uit ‘balk’ weglaat. In hersenscans is te zien dat bij dyslectische kinderen minder activiteit is in een gebiedje in de linker hersenhelft (de temporo-pariëtaal schors). Dit gebiedje combineert de visuele en auditieve informatie tijdens het lezen.

Hersenactiviteit bij dyslexie

hersenenHersenactiviteit (fMRI) tijdens een fonologischbewustzijn-taak bij kinderen met en zonder dyslexie. Duidelijk is de zien dat kinderen met dyslexie minder hersenactiviteit vertonen in de frontale (rood) en de temporo-pariëtale (blauw) regio. Na behandeling lijkt de hersenactiviteit van dyslectische kinderen meer op die van niet-dyslectische kinderen.

Pasgeboren baby’s

Zoals je in de afbeelding hierboven kunt zien, heeft therapie zeker een positief effect bij dyslexie. Na een intensieve behandeling kunnen de kinderen beter lezen en schrijven en deze ontwikkeling blijft ook na afloop doorgaan. De achterstand met leeftijdsgenootjes halen ze echter niet meer in. Gabrieli pleit er daarom voor dat kinderen met een verhoogd risico op dyslexie al vóór ze naar school gaan geïdentificeerd zijn. Alleen dan kunnen ze bijtijds de benodigde behandeling krijgen en kan een achterstand worden voorkomen. Momenteel is het al mogelijk om bij peuters door middel van een gedragstest de toekomstige leesprestaties te voorspellen. Hierbij wordt gekeken naar het fonologisch bewustzijn van de kleuters. Zo’n 80 procent van de kinderen die uit deze tests risicokinderen blijken, hebben na therapie toch een normale leesontwikkeling. Het is echter ook al mogelijk om bij pasgeboren baby’s het risico op toekomstige dyslexie vast te stellen. 81 procent van de baby’s waarvan de hersenen anders op de klanken van taal reageren zijn op hun 8e daadwerkelijk dyslectisch.

Combineren

Professor Gabrieli pleit er in Science voor dat we alle kennis die we over dyslexie hebben aan elkaar koppelen. Als we kijken naar de combinatie van genetische informatie, gedragstesten én hersenscans, zullen we nog beter en sneller kunnen voorspellen welke kinderen een verhoogd risico op dyslexie hebben. Wanneer deze kinderen vervolgens al intensieve begeleiding krijgen vóór ze naar school gaan, zullen ze waarschijnlijk geen achterstand oplopen ten opzichte van hun leeftijdsgenootjes. En zullen ze dus gewoon leren lezen en schrijven.Bron: Dyslexia: A new synergy between education and cognitive neuroscience, John D.E. Gabrieli, Science, vol. 325 (280-283).Kwaliteitsinstituut Dyslexie juli 2009.
1 ReactiesReageer
20
Sep

Sommige dyslectische leerlingen hebben veel baat bij een visueel schema. In een oogopslag ziet de leerling de onderliggende structuur in bepaalde informatie. Een voorbeeld van een visueel schema, welke ook bij het grote publiek redelijk bekend is, is de “mind map”. Wanneer je gebruik maakt van een visueel schema maak je meer gebruik van je rechter hersenhelft en juist met dat deel van de hersenen kun je meer gegevens onthouden.

Een visueel schema kan heel uitgebreid zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een mind map. Maar onlangs bemerkte ik in de praktijk dat het ook in heel eenvoudige vorm kan worden ingezet als onderdeel van de behandeling van dyslexie, met verrassend effectief resultaat.

De aan de leerling gegeven opdracht betrof er een met werkwoorden in de tegenwoordige tijd. Het ging voornamelijk om –den werkwoorden zoals rijden, binden, etc. Onze leerling wist wel dat je soms alleen de stam moet opschrijven, maar soms ook stam + t. Mondelinge uitleg over het hoe en waarom sloeg echter niet aan. Een stappen-schema, zoals bij de meeste reguliere taalmethodes beschikbaar wordt gesteld, hielp ook niet het inzicht van de leerling te vergroten.

Hier moest dus een andere oplossing voor bedacht worden. Omdat we wisten dat onze leerling een duidelijke voorkeur heeft voor een visuele informatieverwerking leek het ons verstandig te proberen hier gebruik van te maken. Samen met de leerling stelden we de volgende visualisatie op:

visualisatie-in-remedial-teaching

Het resultaat: opluchting. Onze leerling zag nu precies wat hij moest doen. Alle opdrachten werden foutloos gemaakt. Mocht u zelf ook een creatief idee voor visualisatie hebben… laat het ons dan vooral weten.

0 ReactiesReageer

Laatste nieuws

H&G Onderwijs Geleen verhuist!

Per 1 september verhuizen wij van Geleen naar het nabijgelegen Urmond en zijn we daar te vinden in het Business Center A2 op de Mauritslaan 49, gebouw 6; kamers 6.0.22, 6.023, 6.0.32 en 6.0.33. Lees verder

Open dag

Op 2 september 2016 is iedereen welkom tussen 13:00 en 16:00 uur om onze nieuwe locatie in Urmond (Mauritslaan 49) te komen bezichtigen. Een hapje en een drankje staan klaar. Lees verder

Nu online!

Sinds kort kunt u op de site van H&G Onderwijs een online test voor hoogbegaafdheid invullen. Dit screeningsinstrument geeft op basis van de kenmerken van uw kind een indicatie voor hoogbegaafdheid. De test is hier te vinden. Lees verder

Alle nieuws items

Bezoekadres
H&G Onderwijs Weert
Gouverneurlaan 1
6002 EC, Weert
Plan route

Telefoon en E-mail
T (0495) 545447
E info@hgonderwijs.nl

vestiging-weert

  • Loes
  • rachel_s1

Bezoekadres
H&G Onderwijs
Mauritslaan 49
6129 EL Urmond
Plan route

Telefoon en E-mail
T(046) 4744755
E

Postadres
Spaubeeklaan 15
6164 HE
Geleen vestiging-urmond

keurmerk_kid

hgonderwijs.nl maakt gebruik van cookies.
Meer weten?
hgonderwijs.nl gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Door gebruik te maken van deze website of door hieronder op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord