De kracht van visuele schema’s in remedial teaching

Sommige dyslectische leerlingen hebben veel baat bij een visueel schema. In een oogopslag ziet de leerling de onderliggende structuur in bepaalde informatie. Een voorbeeld van een visueel schema, welke ook bij het grote publiek redelijk bekend is, is de “mind map”. Wanneer je gebruik maakt van een visueel schema maak je meer gebruik van je rechter hersenhelft en juist met dat deel van de hersenen kun je meer gegevens onthouden.

Een visueel schema kan heel uitgebreid zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een mind map. Maar onlangs bemerkte ik in de praktijk dat het ook in heel eenvoudige vorm kan worden ingezet als onderdeel van de behandeling van dyslexie, met verrassend effectief resultaat.

De aan de leerling gegeven opdracht betrof er een met werkwoorden in de tegenwoordige tijd. Het ging voornamelijk om –den werkwoorden zoals rijden, binden, etc. Onze leerling wist wel dat je soms alleen de stam moet opschrijven, maar soms ook stam + t. Mondelinge uitleg over het hoe en waarom sloeg echter niet aan. Een stappen-schema, zoals bij de meeste reguliere taalmethodes beschikbaar wordt gesteld, hielp ook niet het inzicht van de leerling te vergroten.

Hier moest dus een andere oplossing voor bedacht worden. Omdat we wisten dat onze leerling een duidelijke voorkeur heeft voor een visuele informatieverwerking leek het ons verstandig te proberen hier gebruik van te maken. Samen met de leerling stelden we de volgende visualisatie op:

visualisatie-in-remedial-teaching

Het resultaat: opluchting. Onze leerling zag nu precies wat hij moest doen. Alle opdrachten werden foutloos gemaakt. Mocht u zelf ook een creatief idee voor visualisatie hebben… laat het ons dan vooral weten.


VN:F [1.9.1_1087]
Rating: +1 (from 1 vote)
De kracht van visuele schema’s in remedial teaching, 3.5 out of 5 based on 2 ratings

Reageer op dit praatje

Terug

Laatste nieuws

Zomervakantie

In verband met de zomervakantie zijn wij tussen 23 juli en 13 augustus gesloten.

Wij wensen u een fijne vakantie toe en we kijken ernaar uit in het nieuwe schooljaar weer met u te werken!

Lees verder

De nieuwe Drie-Minuten-Toets

Onlangs is de nieuwe Drie-Minuten-Toets, DMT, verschenen. In ‘het veld’ is rumoer ontstaan naar aanleiding van de vraag of de normen van de DMT soepeler geworden zijn. Chris Struiksma (NKD) heeft het uitgezocht. Lees zijn reactie in het artikel DMT- nieuw, maar ook beter?

Lees verder

Nu online!

U kunt op de site van H&G Onderwijs een online test voor hoogbegaafdheid invullen. Dit screeningsinstrument geeft op basis van de kenmerken van uw kind een indicatie voor hoogbegaafdheid. De test is hier te vinden.Lees verder

Alle nieuws items
nkd dekra-keurmerk
  • Loes
  • rachel_s1
  • Iris
  • naamloos-4-2
  • naamloos-4-2
Bezoekadres
H&G Onderwijs B.V.
Mauritslaan 49
6129 EL Urmond

Telefoon en E-mail
T(046) 4744755
E

Voor onderzoek en behandeling kunt u ook terecht in Weert en Budel. vestiging-urmond

KvK-nummer: 70285462

hgonderwijs.nl maakt gebruik van cookies.
Meer weten?
hgonderwijs.nl gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Door gebruik te maken van deze website of door hieronder op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord